Foto van Rosalie Buding

Rosalie Buding

Founder van Rosalie Media

Drie tips om jezelf te onderscheiden van je concurrenten

Het aantal ondernemers in Nederland stijgt met de dag, zo meldde NU.nl. Daardoor is het niet meer dan logisch dat je met meer concurrenten te maken hebt. Dit hoeft echter geen dealbreaker te zijn! Iedereen kan ondernemer worden, maar hoe zorg je ervoor dat je zo origineel mogelijk bent binnen jouw vakgebied? Ik vertel je wat dé beste tips zijn om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. 

Authenticiteit

De eerste stap om te zorgen dat jij jezelf onderscheidt van concurrenten? Authenticiteit! Er is maar één iemand zoals jij en dat maakt je uniek; juist als ondernemer. Zorg er ten eerste voor dat dit terugkomt in je branding. Misschien weet je al wat branding inhoudt, maar het kan ook zijn dat deze term nieuw voor je is.

Branding is de visuele vertaling van de identiteit van je bedrijf. Branding bestaat onder andere uit een logo, een kleurenpalet en een keuze voor typografie. De essentie van branding is ‘onderscheiden’. Voordat je aan de slag gaat met branding, is het slim om de kernwaarden van je bedrijf in kaart te brengen. Wat maakt jouw product of dienst uniek?

Inspiratie vind je overal. Het kan soms verleidelijk zijn om succesvolle concurrenten na te doen, maar let op: dit zal je bedrijf niet naar een hoger level tillen. Kijk daarom altijd hoe jij zo origineel mogelijk kunt zijn binnen jouw vakgebied.

Drie tips om jezelf te onderscheiden van je concurrenten - Rosalie Media - Branding

Een succesvol voorbeeld is de branding van Starbucks. Als je door de stad loopt en je ziet een drinkbeker met het groene logo, dan weet je gelijk dat het om Starbucks gaat. Hetzelfde geldt voor ondernemers. Ga maar eens bij jezelf na: hoeveel van de ondernemers die je volgt vallen ook écht op? Hoe komt dit? De kans is groot dat ze lekker authentiek zijn. Daardoor weet jij gelijk: hey, dat is (naam ondernemer)!

Klantenbinding

De tweede stap: klantenbinding. Als jij leuke klanten hebt, is het belangrijk dat je ze wat extra aandacht geeft. Op die manier vergroot je het vertrouwen, evenals de kans dat ze je vaker inschakelen.

Dus: heb je net een fijne samenwerking achter de rug? Zorg dan dat je jouw klant persoonlijk bedankt voor de prettige samenwerking. Dit kun je op verschillende manier doen: stuur bijvoorbeeld een leuk mailtje, geef ze korting op hun volgende aankoop of stuur een persoonlijk bedankkaartje. Believe me: dit zullen klanten onthouden als ze weer iemand willen inhuren!

Drie tips om jezelf te onderscheiden van je concurrenten - Rosalie Media - Branding

Professionaliteit

De derde stap: een gezonde balans tussen authenticiteit en professionaliteit. Authenticiteit is heel belangrijk, maar onderschat ook professionaliteit niet; een klant is namelijk op zoek naar een expert. Wees daarom ook professioneel in de manier waarop je klanten benadert; zowel op je website en social media als in persoonlijk mailcontact. Hoe je dat doet? Een paar concrete tips:

  • Communiceer op begrijpelijke wijze.
  • Underpromise, overdeliver. Ofwel: verleen nóg betere service dan dat je beloofd hebt.
  • Zorg ervoor dat je mails en berichten foutloos zijn.
  • Reageer zo snel mogelijk op vragen en opmerkingen van (potentiële) klanten.

Kortom; laat een zo positief mogelijke indruk achter! En je weet het; als de eerste indruk goed is, dan is een (potentiële) klant sneller geneigd om een samenwerking met je aan te gaan! 

Drie tips om jezelf te onderscheiden van je concurrenten - Rosalie Media - Branding

Heb jij veel aan deze tips & tricks gehad? Deel dit bericht dan met een andere ondernemer. Ben je ambitieus en wil je het optimale uit jouw business halen? Lees ook mijn andere tips & tricks!

Meer klanten dankzij wervende teksten

Download het e-book en ontdek in 10 simpele stappen wat dé geheimen zijn van een succesvolle wervende tekst!

Wervende teksten leren schrijven - Rosalie Buding - Rosalie Media

Meer klanten dankzij wervende teksten

Download het e-book en ontdek in 10 simpele stappen wat dé geheimen zijn van een succesvolle wervende tekst!

Wervende teksten leren schrijven - Rosalie Buding - Rosalie Media

Vond je dit een interessant artikel? Deel het!

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook mijn andere tips & tricks

Social media
Rosalie Buding

De 20 leukste content ideeën voor februari

Eén van de fundamenten van een ijzersterke bedrijfsfundering? Het effectief inzetten van social media! Social media is een perfect middel om je zichtbaarheid te boosten en je ideale klant te benaderen. Tijd

Lees verder »

Contact

Neem vrijblijvend contact met me op!