Beginnen als ondernemer? Dat doe je met een reden. Je wilt graag groeien, meer dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Je wilt jouw dienst of product (ofwel: je kindje) aan de wereld laten zien. Het geeft je een goed gevoel dat je het leven van iemand anders wat praktischer, mooier of beter kunt maken. Het leuke is dat dit ook kán. Een succesvolle onderneming is niet voor slechts een paar geluksvogels weggelegd. Iedereen is ergens begonnen. Maar: je moet wel weten hoe je dit aanpakt!
Het kan zijn dat je al een tijdje bezig bent als ondernemer, maar dat je jouw bedrijf nieuw leven wilt inblazen. Misschien ben je wel een startende ondernemer, op zoek naar tips en tricks om zo goed mogelijk te beginnen. Either way: dit artikel bied je ongelooflijk veel waarde. Onbelangrijke taken schuiven we aan de kant. Dít zijn de drie fundamenten van een succesvolle onderneming.

Je merkidentiteit bepalen
Het eerste fundament: branding. Branding is de visuele vertaling van de identiteit van je bedrijf. Branding bestaat onder andere uit een logo, een kleurenpalet en een keuze voor typografie. De essentie van branding is ‘onderscheiden’. Je wilt namelijk opvallen tussen concurrenten!
Voordat je gelijk enthousiast aan de slag gaat met het samenstellen van een gelikte huisstijl, is het slim om een stapje terug te doen en even uit te zoomen. Het is ten eerste namelijk heel belangrijk dat je jouw doelgroep in kaart brengt. Vervolgens is het essentieel dat je de missie en visie van je bedrijf omschrijft. Dit kun je al doen door de volgende vragen te beantwoorden:
- Waarom ben ik als ondernemer begonnen?
- Wat maakt mij als ondernemer of als merk uniek?
- Welke (positieve) gevoelens brengen mijn producten/diensten teweeg?
Zodra je jouw doelgroep en merkidentiteit duidelijk in kaart hebt gebracht, kun je aan de slag met het maken van een moodboard. Met een moodboard bepaal je alvast de richting van jouw branding. Je kunt ervoor kiezen om dit zelf te ontwerpen, maar je kunt het ook overlaten aan een branding expert. Vooral als jij écht wilt opvallen, is het slim om iemand met je mee te laten kijken die hier veel kennis van heeft.

Klanten overtuigen met wervende (web)teksten
Allright, goed bezig! Jij hebt nu een authentieke huisstijl. Zorg ervoor dat deze huisstijl overal terugkomt: van je website en social media tot aan je offertes en nieuwsbrieven. Vervolgens is het de taak om te zorgen dat (potentiële) klanten die jouw website bezoeken, daadwerkelijk tot actie overgaan. Afhankelijk van je website of webshop, kunnen dit de onderstaande acties zijn:
- Het kopen van een product of dienst
- Het invullen van een contactformulier
- Het inschrijven op een nieuwsbrief
Nu komt het aan op het tweede fundament: wervende webteksten. Door middel van pakkende teksten kun jij ervoor zorgen dat bezoekers een actie daadwerkelijk uitvoeren. Onderschat dit niet: wervende teksten zijn ontzettend belangrijk voor je bedrijf. Zonder goede teksten heb je namelijk geen klanten of omzet.
Want; wie heeft er nu zin om een tekst vol met fouten te lezen? En wie is er geïnteresseerd in een dienst van een ondernemer die zijn aanbod onoverzichtelijk op papier zet?
Zodra een tekst onduidelijk wordt, haakt de lezer af. Net als een lekker gerecht moeten teksten ‘hapklaar’ zijn: op maat geschreven voor de lezer. Als je dit leert, zul je zien dat (potentiële) klanten jou echt serieus gaan nemen. Daarnaast leveren goede en wervende teksten meer klanten, winst én een professionele uitstraling op. Een gouden combinatie voor elke ambitieuze ondernemer!
Tip: download mijn gratis e-book ‘Zó schrijf je teksten die jouw klanten aanzetten tot actie.’ In dit e-book vertel ik je in 10 simpele stappen wat dé geheimen zijn van een succesvolle wervende tekst. Daarnaast vertel ik je hoe je deze tips toepast in de praktijk!

Een ijzersterke socialmediastrategie
Inmiddels weet je waarom wervende teksten én branding jouw onderneming naar een hoger level tillen. Nu jouw huisstijl schittert en klanten hun vingers aflikken bij de teksten op je website, komen we aan bij het derde fundament: een ijzersterke socialmediastrategie.
Nu kun je als ondernemer verschillende kanalen gebruiken, maar om je zichtbaarheid te boosten is Instagram hét perfecte medium. Met Insta kun je op een snelle manier je doelgroep bereiken en waarde delen. Ik zet een paar tips op een rijtje, zodat jij jezelf verzekert van een ijzersterke strategie:
- First of all: het is belangrijk dat jouw feed aansluit op je branding. Gebruik dezelfde kleuren, lettertypen en beelden. Zo creëer je herkenbaarheid!
- Schrijf een ijzersterke bio, waardoor het gelijk duidelijk is wat jij doet.
- Zorg dat je captions lekker pakkend zijn, zodat je volgers verder willen lezen!
- Consistentie is key. Door consistent te posten, zal je bereik gestaag groeien. Maak een contentkalender (daarover later meer; houd mijn blogpagina in de gaten) en kies vaste dagen én tijden uit waarop jij post.
- Laat jezelf zien! Potentiële klanten (in dit geval: je volgers) zijn veel sneller geneigd om een product of dienst te kopen bij iemand die ze kennen en vertrouwen.
- Ga de interactie aan. Reageer op DM’s en reacties en reageer zelf ook op de berichten en stories van jouw volgers. En; door andere ondernemers te taggen, groeit je bereik!
- Bereik de juiste doelgroepen door te onderzoeken welke hashtags interessant zijn voor jouw sector. Je kunt hiervoor de volgende tools gebruiken:
Let’s get into action!
Yes! Jij weet nu wat de drie fundamenten zijn van een succesvolle onderneming. Ik raad je aan om deze tips actief toe te passen.
Wil je graag een ijzersterke bedrijfsfundering, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Bij mij krijg je alles in één pakket. Ik schrijf pakkende webteksten, ik ontwerp een authentieke branding én ik richt jouw Instagram bedrijfsaccount voor je in. Je hoeft geen geld meer te investeren in drie verschillende partijen, maar je hebt één duidelijk aanspreekpunt die dit allemaal voor jou uit handen neemt én met wie je altijd kunt sparren. Hoe fijn is dat?
Dít is wat het je oplevert:
- Nieuwe klanten en meer omzet
- Een full-on professionele uitstraling
- Vrijheid; je wordt volledig ontzorgd
- Je hoeft geen geld meer te investeren in zowel een copywriter als een grafisch vormgever en een socialmedia-expert: je hebt één duidelijk aanspreekpunt
- Je valt op authentieke wijze op tussen concurrenten
- Je biedt meer waarde aan je klanten
Denk je nu: ‘Yes, daar wil ik meer van weten!’? Klik hier om mijn pakketten te bekijken. Ben je ambitieus en wil je het optimale uit jouw business halen? Lees ook mijn andere tips & tricks!