Foto van Rosalie Buding

Rosalie Buding

Founder van Rosalie Media

Minder stress en meer overzicht met een contentkalender

Je bedrijf in de spotlights zetten via social media: yes please! Met een effectieve Instagramstrategie kun je jouw onderneming naar een hoger level tillen. Eén probleempje: veel ondernemers weten vaak niet wat ze moeten posten. Geen inspiratie, zin en tijd om iets te plaatsen… we’ve all been there. Last minute posten zorgt vaak voor stress en weinig resultaat, omdat er geen strategie achter je content zit. Herken jij je hierin? Dan is het tijd om kennis te maken met de contentkalender! Vandaag vertel ik je wat een contentkalender is én hoe je zo’n kalender maakt.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een online kalender waarin je bijhoudt welke content je wanneer en op welk kanaal gaat plaatsen. Onder het woord ‘content’ kunnen je posts op Instagram vallen, maar ook blogs en nieuwsbrieven. Het doel van een contentkalender is om vooruit te plannen en daardoor overzicht te krijgen. Door op deze manier te werken voorkom je stress en ‘inspiratieloosheid’ op een later moment. En; je loopt niet meer achter de feiten aan! Belangrijk is dat je alle content van tevoren klaarzet: je verzamelt de afbeeldingen en schrijft de teksten. Hoe ver je de content vooruit plant, is aan jou. Ik raad je aan om minimaal twee weken vooruit te plannen.

Met een contentkalender kun je ook leuke data bij de hand houden. Dit zijn niet alleen Kerst en Pasen, maar ook De Dag Van De Ondernemer. Op die manier weet je zeker dat je altijd ergens op kunt inhaken!

Hoe maak je een contentkalender?

Je kunt een contentkalender makkelijk in elkaar zetten via Microsoft Excel. Je kunt er ook voor kiezen om een template te downloaden, die je vervolgens zelf invult.

De volgende elementen komen altijd terug in een contentkalender:

  • Welke content je gaat posten (bijvoorbeeld een blog, socialmediapost of nieuwsbrief)
  • Op welk kanaal je deze content gaat plaatsen (bijvoorbeeld Instagram, LinkedIn of Facebook)
  • Op welke dag en op welk tijdstip je de content publiceert
  • Wat het doel van de content is (bijvoorbeeld: informeren, activeren of vertrouwen creëren)
  • Wat het onderwerp is en in welke vorm je de content laat terugkomen. Dit kan bijvoorbeeld een tip, IGTV, reels, carrousel of infographic zijn.
  • Voor wie de content is bestemd. Dit is uiteraard je doelgroep; de ene keer focus je alleen op vaste klanten, en de andere keer op nieuwe kanten!
  • Wie de content maakt. Dit is vooral belangrijk als je samenwerkt met collega’s.

De beste content voor jouw doelgroep

Het uitgangspunt van een contentkalender is om content te maken die relevant is voor jouw doelgroep. Zorg er daarom voor dat je inzicht krijgt in de interesses van je doelgroep. Wat willen zij graag zien? Tip: vraag het ze in je Instagram Stories!

Het is vooral belangrijk om waarde te delen. Jij bent expert in jouw vakgebied; een vakgebied waar je ongetwijfeld veel vanaf weet. Door te laten zien dat jij veel kennis in huis hebt, schep je vertrouwen bij volgers (ofwel: je potentiële klanten)!

Ga jij na het lezen van deze blog actief aan de slag met een contentkalender? Goed bezig! Als laatste tip wil ik je meegeven je contentkalender tussentijds te evalueren. Kijk kritisch naar de resultaten en pas daar je strategie op aan. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om op een ander tijdstip te posten. Het kan geen kwaad om hiermee te experimenteren.

Pssst: in deze blog geef ik je alvast een aantal content ideeën cadeau. You’re welcome!

Meer klanten dankzij wervende teksten

Download het e-book en ontdek in 10 simpele stappen wat dé geheimen zijn van een succesvolle wervende tekst!

Wervende teksten leren schrijven - Rosalie Buding - Rosalie Media

Meer klanten dankzij wervende teksten

Download het e-book en ontdek in 10 simpele stappen wat dé geheimen zijn van een succesvolle wervende tekst!

Wervende teksten leren schrijven - Rosalie Buding - Rosalie Media

Vond je dit een interessant artikel? Deel het!

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook mijn andere tips & tricks

Social media
Rosalie Buding

De 20 leukste content ideeën voor februari

Eén van de fundamenten van een ijzersterke bedrijfsfundering? Het effectief inzetten van social media! Social media is een perfect middel om je zichtbaarheid te boosten en je ideale klant te benaderen. Tijd

Lees verder »

Contact

Neem vrijblijvend contact met me op!