Foto van Rosalie Buding

Rosalie Buding

Founder van Rosalie Media

Je ideale doelgroep bepalen: zó doe je dat

Weet jij wie jouw ideale klant is? Waar hij of zij behoefte aan heeft? Blij van wordt? Of juist vanaf wil? Een duidelijke doelgroepomschrijving is essentieel voor een succesvolle onderneming. In de praktijk blijkt het soms nog best lastig om te bepalen aan wie je jouw product of dienst (en dus jouw waarde) levert. 

Sommige ondernemers denken dat ze door een grote doelgroep meer bereik (en dus meer succes) hebben. Niets is echter minder waar. Een doelgroep hoeft helemaal niet groot te zijn. Ook met een kleine groep klanten (een niche) kun je jouw bedrijf laten floreren. Je moet alleen wél weten hoe je deze klanten daadwerkelijk bereikt. Vandaag vertel ik je hoe je in 5 stappen jouw ideale doelgroep bepaalt.

First of all; wat is een doelgroep?

Een doelgroep (in het Engels een ‘target audience’) is een groep (potentiële) klanten met gemeenschappelijke kenmer­ken en interesses. Deze doelgroep heeft belangstelling in jouw dienst of product en is ook bereid om hiervoor te betalen. 

Hoe specifieker jouw doelgroep, hoe beter én hoe gerichter je de juiste klant kunt bereiken. Een (te) grote doelgroep is niet aan te raden, omdat je dan niet de juiste waarde aan de juiste personen kunt aanbieden. Geen enkele ondernemer kan iedereen tevredenstellen. Het voor ogen hebben van een duidelijke doelgroep en daar effectief op inspelen boost je merkidentiteit, zichtbaarheid en verkoop… en dus je business!

Zó bepaal je jouw doelgroep

1. Onderzoek je huidige doelgroep. Pak een notitieboekje en beantwoord de volgende vraag: voor wie maak ik mijn produc­ten en/of diensten? Passen de klanten die daadwerkelijk bij me afnemen bij deze doelgroep?

2. Omschrijf jouw merkidentiteit, missie en visie. Wat wil je met jouw bedrijf uitstralen en concreter: wat wil je precies bereiken? Dit kan een financieel doel zijn, maar ook een marketingdoel. Schrijf voor jezelf op welk imago je wilt uitstralen en welk type klant daarbij past.

3. Breng nu de kenmerken van jouw ideale klant in kaart. Dit zijn kenmerken zoals: gender, leeftijd, woonplaats, interesses, vrijetijdsbesteding, inkomen en socialmediagebruik. Wat zijn de wensen van je doelgroep? Wat hebben ze gemeen? Tegen welke problemen lopen ze aan en welke oplossing kun jij ze bieden? Leef je in in jouw ideale klant. Wat zijn hun angsten en wat kan ze eventueel tegenhouden? Onderzoek ook in hoeverre deze klant bereid is om te betalen voor jouw dienst en/of product. Dit kun je onderzoeken door middel van een enquėte. 

4. Creëer een ijkpersoon; een fictief persoon die jouw doelgroep symboliseert. Geef jouw ijkpersoon een naam (bijvoorbeeld Yasmine) en beschrijf diegene tot in detail: van demografische kenmerken (zoals leef­tijd, woonplaats en burgerlijke stand) tot aan online mediage­bruik, bestedingspatroon en levensmotto. Beschrijf zelfs hoe hij/zij eruitziet!

5. Specificeer je marketingstrategie. Nu je weet wie je ideale doel­groep is, kun je een effectief marketingplan maken waarmee je deze doelgroep daadwerkelijk bereikt.

Tip: je hoeft je niet per se op 1 doelgroep te richten. Het kan zijn dat jouw diensten/ producten bij meerdere doelgroepen passen. Handig: database CBS Statline verzamelt statistische informatie over verschillende doelgroepen in Nederland. Ga naar www.cbs.nl.

Aan de slag

Ready, set, action! Ik raad je aan om actief met deze tips aan de slag te gaan. Vind je het lastig om te omschrijven wie jouw doelgroep is? Neem vrijblijvend contact met me op; dan maak ik een glasheldere doelgroepanalyse voor jouw onderneming. Zo weet je zeker dat je op de goede weg zit!

Meer klanten dankzij wervende teksten

Download het e-book en ontdek in 10 simpele stappen wat dé geheimen zijn van een succesvolle wervende tekst!

Wervende teksten leren schrijven - Rosalie Buding - Rosalie Media

Meer klanten dankzij wervende teksten

Download het e-book en ontdek in 10 simpele stappen wat dé geheimen zijn van een succesvolle wervende tekst!

Wervende teksten leren schrijven - Rosalie Buding - Rosalie Media

Vond je dit een interessant artikel? Deel het!

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook mijn andere tips & tricks

Social media
Rosalie Buding

De 20 leukste content ideeën voor februari

Eén van de fundamenten van een ijzersterke bedrijfsfundering? Het effectief inzetten van social media! Social media is een perfect middel om je zichtbaarheid te boosten en je ideale klant te benaderen. Tijd

Lees verder »

Contact

Neem vrijblijvend contact met me op!